thuisbijcv

#ThuisbijCV sopraan Dagmara Siuty

By 13 mei 2020 No Comments
#ThuisbijCV Dagmara Siuty
Fotografie: Eigen

Hoe gaat het nu met onze zangers? Hoe vermaken zij zich thuis? Hebben ze misschien leuke tips? Voor elkaar en voor u? En wat waren hun favoriete zangmomenten van de afgelopen jaren? Kom het te weten in de serie  #ThuisbijCV . Vandaag: sopraan Dagmara Siuty

Helaas kunnen we onze zangers nog even geen fysiek podium bieden en zullen we ze nog een tijdje moeten missen. Daarom zetten we ze graag op een digitale manier in de spotlights. Volg de serie ook via onze Facebook pagina.

Als zanger moet je je stem onderhouden. Hoe ziet op dit moment jouw zangroutine er uit?

Mijn zangroutine wordt momenteel bepaald door de coronacrisis. De dag die kwam, spookte al een paar weken in de gedachten van alle zangers die betrokken waren bij de opera Bruid te Koop!. De pandemie van Covid-19 heeft ons aangepakt. Met zijn gruwelijke en wrede klauwen. Alles is gestopt, precies op de dag van de voorpremière. 12 maart 2020.

Op die dag zelf was ik nog in het ziekenhuis. Ik had een afspraak met een briljante KNO-arts omdat ik mijn stem had verloren. Na de afspraak ging ik met veel hoop en opluchting naar huis. Met wat medicijnen ging mijn stem tijdens de première weer werken, zo beloofde hij mij. In de rij in de apotheek hoorde ik de toespraak van de minister-president. Onze prachtige Bruid te Koop! kon niet plaatsvinden. Veel telefoontjes en appjes. Iedereen moest op de hoogte gebracht worden. En toen kwam het moment van besef. Onwerkelijk. Een surrealistische realiteit. De première en drie voorstellingen daarna gingen echt niet door. Toen wist ik nog niet dat Covid-19 echt van plan was om mijn leven aan te tasten. Niet alleen mijn leven, maar ook mijn routines en mijn gevoelens.

Na een week rust was mijn stem volledig klaar om weer gebruikt te kunnen worden. Ik ben weer begonnen! Een weekje van vocale oefeningen en toen was mijn energie ineens helemaal op. Geen zin meer?? Totaal leeg was ik. Gelukkig had ik andere bezigheden die ik moest uitvoeren. Van de ene op de andere dag was ik opeens een geduldige en creatieve juf, een zorgzame dochter en een huisvrouw die kookte en het huis poetste. Het duurde even. Tot het moment dat ik mij realiseerde dat ik iets miste. Zingen.

Nu studeer ik weer 5 keer per week. Ik pak een boek uit mijn kast. Geen drukte, geen termijnen, alleen het plezier. En ik zing. Soms ben ik mij heel erg bewust van wat ik beter kan doen, beter uitdrukken, steunen, beter egaal maken, maar soms helemaal niet: gewoon de passie en liefde en eigenlijk woede die ik met behulp van mijn stem kan uitspuwen.

Wat is jouw favoriete werk om te zingen?

De Covid-19 stukken zijn aria’s en opera’s van Puccini. Ze zoemen continu in mijn oren en hoofd. Ze geven vrijheid en verbeelden vastigheid. Ze maken mij volledig leeg en dat geeft mij een gevoel van voldoening. Ook ben ik nu bezig met de aria’s van Marenka uit de opera Bruid te Koop!. In de originele taal, Tsjechisch. Heerlijke muziek!!

Welk werk zou je altijd nog eens uit willen voeren met Consensus Vocalis?

Ik ben Pools. Er zijn stukken in de Poolse muziekliteratuur die heel dichtbij mijn hart liggen. Szymanowski’s Stabat Mater, een uitstekende miniatuur met zo veel diepte, die elke keer een enorme indruk op mij maakt. Wat betreft het grote stuk: Król Roger samen met Consensus Vocalis en de Nederlandse Reisopera. Dat zou echt waanzinnig zijn!

Heb je een bepaald album of muziekstuk waar je de laatste tijd zelf vaak naar luistert?

De passietijd was natuurlijk vol van passietijdmuziek. En vooral de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Er is geen andere componist die in zulke mysterieuze toch adequate manier het pallet van emoties en kleuren en bedoelingen in muziek uitdrukt. Ongelofelijk. Ik word er altijd stil van. Maar de laatste tijden heeft Covid-19 ons ook geïnspireerd om naar Strauss te luisteren, de orkestliederen en de vier letzte Lieder met Jessye Norman en het Gewandhausorchester (Philips, 1983). Indrukwekkend, vol emotie en groots.

Hoe zorg je voor een goede werk/privé balans op dit moment?

Ook, of vooral, in deze tijd van Covid-19 moet ik gedisciplineerd zijn. Wij hebben een routine gevonden thuis. Met mijn dochter doe ik meestal 2,5 uur per dag schoolwerk (mijn ervaring als schooljuf in Polen komt hier heel erg van pas!) Voor die tijd zorg ik dat ik mijn fysieke oefeningen (elke tweede dag) heb gedaan. Na school is er tijd voor lunch en een wandeling met mijn mama (zij kon niet terug naar Polen, vanwege de gesloten grenzen). Dan is er tijd voor zingen, studeren. Tijd voor mijzelf. Af en toe moet ik als productieleider nog iets doen voor Consensus Vocalis. Dat vind ik ook erg leuk. Het geeft mij hoop en veel optimisme.
Ik wandel veel en wij fietsen heel vaak samen. Twente is zo ontzettend mooi! En de kleur groen die overal aanwezig is, maakt mij rustig en uitgerust.

Wanneer wist je zeker dat je professioneel wilde gaan zingen?

Ik was altijd bezig met zingen. Vaak vertelt mijn mama dat Aniela, mijn dochter, een zingend zonnetje is. Zoals ik dat veel jaren geleden ook was. Overal zingen, op feestjes, op papa’s schoot, maar ook op straat, of in de tram toen ik met mijn moeder na haar werk onderweg naar huis was. Zingen zat altijd in mijn bloed. Mijn familie heeft geen echte muzikale achtergrond, maar wij zijn allemaal erg muzikaal. Vaak gaan wij de bergen in. Daar openen wij onze harten en zingen urenlang volksliederen.

Klassieke muziek was niet mijn eerste liefde. Ik was echt een musical-dier. Ik heb veel musicals in mijn leven meegemaakt. Ik ging Engels studeren. Vanwege mijn goede cijfers mocht ik naar Nottingham om daar verder mijn Engels op te poetsen. Wat een vreugde! Veel musicals zien! Ook in London, want daar heb ik familie wonen. Stapje voor stapje werd ik echter betoverd door de pracht van de klassieke wereld. Ik heb mijn BA Engels afgerond en besloot daarna om klassieke muziek te gaan studeren.

Van jou weet ik dat je ook een getalenteerde dochter hebt! Zing je samen thuis? En wat zingen jullie dan?

Mijn dochter zingt in het koor van Nederlandse Reisopera. Zij heeft samen met andere kinderen al twee opera’s uitgevoerd: Tosca en La Bohème. Ze vindt het geweldig. Zingen is een onderdeel van haar leven.Nu doen wij veel meer dingen samen. Maar meestal zegt ze na een paar maten dat zij verder wil zingen zonder mama. Dan stop ik en laat haar haar ding doen. Ik luister aandachtig. Dit is mijn manier om haar te laten voelen dat ik accepteer wat zij doet en dat ik haar ondersteun. Ik creëer veel ruimte, zodat zij haar eigen weg en richting kan vinden en volgen. Maar de leukste tijd is, wanneer wij samen gaan zingen. Samen met de muziek van onze elektrische piano, papa doet mee en ik ook. Dan ontstaan de allermooiste en spontane, liefdevolle dingen.

Wat is jouw leukste herinnering aan Consensus Vocalis?

Een van de mooiste ervaringen die ik met Consensus Vocalis heb, is de Matthäus Passion van Bach. De passietijd is een tijd van stilte en bezinning. Van het diepe beseffen wie je eigenlijk bent. De Matthäus Passion met Consensus Vocalis is het hoogtepunt van mijn passietijd. Daarom heb ik de Matthäus zo erg gemist dit jaar.
Leukste…hmmm…veel…vooral opera’s denk ik. Dan moet je jouw ego vergeten en doen wat gevraagd wordt. Je wordt bijvoorbeeld gevraagd om courtisane te zijn, nauwelijks aangekleed!! Ook de concerten met het Metropole Orkest waren onvergetelijk.

Er worden veel video’s gedeeld op social media van diverse muzikanten en kunstenaars. Heb jij een favoriet en/of leuke tip van een video die we zeker moeten bekijken en luisteren?

De MET streamt prachtige opera’s en kijk vooral ook op de Facebookpagina van het Metropole Orkest, daar kun je nu nog het concert van Laura Mvula met Consensus Vocalis in Paradiso terugkijken.

Steun Consensus Vocalis, juist nu!

Vanuit een stevige basis in Oost-Nederland maakt CV artistiek hoogwaardige voorstellingen in het hele land. Maar helaas, ook wij worden onbedoeld hard getroffen door de maatregelen rondom het COVID-19 virus. Voorstellingen en concerten zijn geannuleerd en onze agenda is ineens schrikbarend leeg. Achter de schermen wordt desondanks keihard gewerkt aan het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe producties voor de toekomst.

Hoewel ook wij als organisatie volledig achter de COVID-19 maatregelen staan, kan Consensus Vocalis uw steun juist nu goed gebruiken. Met uw donatie kunnen wij kwalitatief hoogwaardige ensemble zang blijven(d) verbinden met de samenleving. Nu, en in de toekomst.

Wij danken u op voorhand heel hartelijk!