thuisbijcv

#ThuisbijCV sopraan Claudia Wijers

By 22 april 2020 No Comments
Fotografie: Maartje Heijmen

Hoe gaat het nu met onze zangers? Hoe vermaken zij zich thuis? Hebben ze misschien leuke tips? Voor elkaar en voor u? En wat waren hun favoriete zangmomenten van de afgelopen jaren? Kom het te weten in de serie  #ThuisbijCV .

Helaas kunnen we onze zangers nog even geen fysiek podium bieden en zullen we ze nog een tijdje moeten missen. Daarom zetten we ze graag op een digitale manier in de spotlights. Volg de serie ook via onze Facebook pagina.

Als zanger moet je je stem onderhouden. Hoe ziet op dit moment jouw zangroutine er uit?

Op 12 maart, de dag van de aankondiging van de nieuwe maatregelen, zou ik een hele drukke periode ingaan. Naast Bruid te Koop en de Mattheus met Consensus had ik ook repetities en voorstellingen bij De Nederlandse Opera voor Carmen en stonden er nog 3 solo-concerten gepland. Alles werd (begrijpelijk) gecanceld, en het heeft me wel even een week gekost om dat een plekje te geven.

Als zanger heb je altijd wat te studeren en moet je regelmatig, liefst iedere dag, studeren op je techniek. Maar dat is natuurlijk makkelijker op te brengen als je veel werk hebt, dan als je agenda ineens compleet leeg is. Daarbij is ook plotseling het hele gezin thuis, dus er moet eigenlijk in alles een nieuwe balans gevonden worden.

Inmiddels heb ik nieuwe doelen gesteld, in de vorm van een aantal aria’s die ik van mezelf moet gaan studeren. Momenteel studeer ik “Depuis Le Jour”, een aria uit “Louise” van Charpentier. Een prachtige aria over liefde. Een belangrijk thema in deze opera is het verlangen naar vrijheid, iets wat ons in deze lastige periode van beperkingen natuurlijk ook enorm bezighoudt.

Daarnaast ben ik door een bevriende collega geënthousiasmeerd om mijn Ukele weer uit het stof te halen. Moeilijk hoor, en zere vingers heb ik er van…maar hartstikke leuk!

In het gezin hebben we ook een goede balans gevonden. Al spelen ze een instrument (gitaar en piano), er is geen behoefte om daar momenteel veel mee te doen. Maar dat vind ik niet erg, want iedereen heeft wel een eigen passie. Naast het vele schoolwerk zingt en acteert mijn jongste dochter “online” met haar musicalkoortje en moet ze haar conditie op peil proberen te houden omdat ze op hoog niveau hockey speelt. Mijn oudste dochter schildert naast haar studie Logopedie. Zij heeft deze weken ook dat mooie schilderij gemaakt achter mij op de foto. Mijn man moet een aantal dagen in de week werken, en geniet van het heerlijke weer en tuinieren.

Wanneer wist je zeker dat je professioneel wilde gaan zingen?

Ik kom niet uit een gezin met professionele musici, al zijn we wel altijd gestimuleerd om muzieklessen te volgen en werd er veel naar muziek geluisterd. Mijn vader hield van Franse chansons en Neil Diamond, en mijn moeder van Nana Mouskouri. Maar ook klassieke muziek stond vaak aan op de radio.

Al van jongs af aan zing ik in allerlei koren en ensembles en mocht ik wel eens solo zingen, maar ik dacht er toen niet echt aan om een zangstudie te volgen. Tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige groeide de wens om van zingen mijn vak te maken, en begon ik met de voorbereidingen voor het toelatingsexamen op het conservatorium.

Direct na mijn diplomering ben ik naar het conservatorium gegaan en kon ik de zangstudie nog een beetje combineren met het werken in de zorg. Toen ik later wat meer werk kreeg bij beroepskoren ben ik daar helemaal mee gestopt.

Wat is jouw leukste herinnering aan Consensus Vocalis?

Ik zing een aantal keren per jaar solistisch, meestal rond kerst en in de passie-tijd. Ik vind het heel belangrijk om dat te blijven doen, want je moet blijven werken aan je eigen geluid en techniek. In een koor of ensemble ben je toch vooral bezig met de samenklank en kleur van, in mijn geval, de sopranen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er individuele stemmen te horen zijn.

Maar ik voel me wel echt een “ensemble-mens”. Mijn hart ligt bij het samen musiceren en produceren. Meewerken aan een operaproject als zanger vind ik geweldig om te doen. Zingen, acteren en zoals bij Bruid te Koop ook dansen, er komen kostuums bij en een mooi decor…voor mij alle ingrediënten voor heel veel werkplezier.

Foto: Bruid te Koop! – Fotograaf: Marco Borggreve

Wat opera zingen soms wel zwaar maakt is het wachten bij regierepetities, de spanningen naar de première toe, en in het geval van de Reisopera ook het reizen door het land. Maar met zo’n koor als Consensus betekent het vooral werken op een hoog muzikaal niveau en heel veel plezier met elkaar.

Welk werk zou je altijd nog eens uit willen voeren met Consensus Vocalis?

Wat Consensus uniek maakt is de combinatie van muzikaliteit, flexibiliteit en collegialiteit. Daardoor kunnen zij ook hun medewerking verlenen aan zoveel verschillende muzikale projecten. Wat ik nog wel eens leuk zou vinden is om met hun een mini-opera in te studeren waarmee we kunnen touren langs middelbare scholen. Om jongeren enthousiast te maken voor klassieke muziek en opera, en vooral ook om te laten zien en horen dat de muziek en thema’s juist ook heel eigentijds kunnen zijn.

Steun Consensus Vocalis, juist nu!

Vanuit een stevige basis in Oost-Nederland maakt CV artistiek hoogwaardige voorstellingen in het hele land. Maar helaas, ook wij worden onbedoeld hard getroffen door de maatregelen rondom het COVID-19 virus. Voorstellingen en concerten zijn geannuleerd en onze agenda is ineens schrikbarend leeg. Achter de schermen wordt desondanks keihard gewerkt aan het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe producties voor de toekomst.

Hoewel ook wij als organisatie volledig achter de COVID-19 maatregelen staan, kan Consensus Vocalis uw steun juist nu goed gebruiken. Met uw donatie kunnen wij kwalitatief hoogwaardige ensemble zang blijven(d) verbinden met de samenleving. Nu, en in de toekomst.

Wij danken u op voorhand heel hartelijk!