thuisbijcv

#ThuisbijCV Richard Wanders

Richard Wanders
Fotografie: Eigen

Hoe gaat het nu met onze zangers? Hoe vermaken zij zich thuis? Hebben ze misschien leuke tips? Voor elkaar en voor u? En wat waren hun favoriete zangmomenten van de afgelopen jaren? Kom het te weten in de serie  #ThuisbijCV . Vandaag: Richard Wanders.

Helaas kunnen we onze zangers nog even geen fysiek podium bieden en zullen we ze nog een tijdje moeten missen. Daarom zetten we ze graag op een digitale manier in de spotlights. Volg de serie ook via onze Facebook pagina.

Als zanger moet je je stem onderhouden. Hoe ziet op dit moment jouw zangroutine er uit?

Ik probeer elke dag zangtechnisch een uurtje te werken en daarnaast ook nog wat nieuw materiaal in te studeren. Het komt ‘in normale tijden’ namelijk niet vaak voor dat ik daar zoveel tijd voor heb. Zo ben ik nieuwe aria’s aan het instuderen maar ook naar twee operarollen aan het kijken. Verder is het mijn plan om volgend jaar nog een jaar te gaan studeren in Manchester! Super leuk en interessant maar helaas ook duur. Om daarvoor beurzen te krijgen moest ik zangopnames insturen. Dit heb ik nu ook vanuit huis gedaan zoals te zien is op onderstaande foto. Het voordeel is wel dat niemand het ziet als je dan lekker op blote voeten staat te zingen!

Richard Wanders

Fotografie: Eigen archief

Wat is jouw favoriete werk om te zingen?

Ik zing het liefst dramatische opera koorstukken waarbij je lekker met z’n allen op vol volume kan zingen. Eén moment bij Consensus Vocalis dat ik me ook nog heel goed herinner is uit La Traviata, aan het eind van de tweede acte waarbij Alfredo net ruzie heeft met Violetta, het geld naar haar smijt en wij als koor onze heftige reactie tegen hem mogen zingen.

‘Oh, infamia orribile tu commettesti!
Un cor sensibile così uccidesti!
Di donne ignobile insultatore,
di qui allontanati, ne desti orror!
Va’, va’, ne desti orror!
Di donne ignobile insultator, ecc.’

Dit zijn momenten van eenheid samen met het koor, waarbij je samen als één de emotie overbrengt. Hiervan krijg ik echt (op een goede manier) kippenvel.

Welk werk zou je altijd nog eens uit willen voeren met Consensus Vocalis?

Petite messe solennelle van Rossini. Een prachtig muziekstuk waarbij ik denk dat Consensus Vocalis de zangers in huis heeft om dit in een mooie bezetting te zingen. Ook om de solistische partijen te bezetten! Het is prachtige muziek, die in mijn tijd op het conservatorium ook al een keer uitgevoerd is en waar ik toen helaas niet aan mee heb kunnen doen. Voor mij zou dat dus een mooie kans zijn om alsnog dit prachtige werk te mogen zingen.

Hoe zorg je voor een goede werk/privé balans op dit moment?

Dit vind ik nu heel lastig! Ik denk dat dat voor iedereen geldt. Thuis werken betekent eigenlijk dat je constant bezig bent. Je ziet altijd wel weer iets liggen of je komt iets tegen op Facebook waardoor je toch weer op klassieke muziek speurtocht gaat. Wel heb ik met mezelf afgesproken dat de avonden nu echt vrij zijn. Normaalgesproken, met Consensus Vocalis en ander werk wat ik doe, ben ik ook vaak ’s avonds aan het werk. Nu probeer ik er dus extra van te genieten dat ik de avonden lekker op de bank kan zitten. 

Wanneer wist je zeker dat je professioneel wilde gaan zingen?

Al van kleins af aan wist ik dat ik wilde zingen. Er is een hele lieve foto dat ik met rode wangetjes als peuter/kleuter al luidkeels in een microfoon aan het zingen ben. De meest logische opvolging was voor mij musical dat zie je namelijk overal op tv als kind. Maar toen ik 18 jaar oud was kwam ik er via een musicalopleiding toch achter dat mijn stem veel liever klassiek wil zingen. Het klassieke zingen is er bij mij dus pas later bij gekomen maar is nu een hele grote passie van mij!

ThuisbijCV tenor Richard Wanders

Fotografie: Eigen archief

Wat is jouw leukste herinnering aan Consensus Vocalis?

De leukste herinnering met Consensus Vocalis is, ondanks dat ik gezegd heb dat ik een groot operaliefhebber ben, toch Chanting Forest van Diederik Rijpstra. Dit was een heel bijzonder project, waarbij de zangers tussen geblinddoekte bezoekers stonden. Op deze manier werd de manier van zingen totaal anders. We mochten mensen met hun namen toezingen, ervoor zorgen dat ze in een hele andere wereld terechtkwamen en dat allemaal met enkel onze stemmen. Aan het eind van de voorstelling zongen we een prachtig verstild koorstuk, waarna we eindigden met stilte. Dit koorstuk met daarna de stilte was tijdens de voorstellingen zo magisch. Wanneer de bezoekers hun blinddoek af mochten doen, zag je dat het echt iets met hen had gedaan. Een prachtige ervaring voor zowel bezoeker als zanger!

Consensus Vocalis - Chanting Forest

Fotografie: Rob Baas

Steun Consensus Vocalis, juist nu!

Vanuit een stevige basis in Oost-Nederland maakt CV artistiek hoogwaardige voorstellingen in het hele land. Maar helaas, ook wij worden onbedoeld hard getroffen door de maatregelen rondom het COVID-19 virus. Voorstellingen en concerten zijn geannuleerd en onze agenda is ineens schrikbarend leeg. Achter de schermen wordt desondanks keihard gewerkt aan het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe producties voor de toekomst.

Hoewel ook wij als organisatie volledig achter de COVID-19 maatregelen staan, kan Consensus Vocalis uw steun juist nu goed gebruiken. Met uw donatie kunnen wij kwalitatief hoogwaardige ensemble zang blijven(d) verbinden met de samenleving. Nu, en in de toekomst.

Wij danken u op voorhand heel hartelijk!