thuisbijcv

#ThuisbijCV mezzosopraan Judith Bouma

By 26 mei 2020 No Comments
#ThuisbijCV mezzosopraan Judith Bouwma
Fotografie: Jitze Postma (10jaar)

Hoe gaat het nu met onze zangers? Hoe vermaken zij zich thuis? Hebben ze misschien leuke tips? Voor elkaar en voor u? En wat waren hun favoriete zangmomenten van de afgelopen jaren? Kom het te weten in de serie  #ThuisbijCV . Vandaag: mezzosopraan Judith Bouma.

Helaas kunnen we onze zangers nog even geen fysiek podium bieden en zullen we ze nog een tijdje moeten missen. Daarom zetten we ze graag op een digitale manier in de spotlights. Volg de serie ook via onze Facebook pagina.

Als zanger moet je je stem onderhouden. Hoe ziet op dit moment jouw zangroutine er uit?

De eerste weken nadat alle concerten werden afgelast, kon ik niet naar klassieke muziek luisteren, laat staan zelf klassiek zingen. Het feit dat de hele culturele sector platligt, gaat me aan het hart. Ik moest echt verwerken dat alles waar ik hard voor had gewerkt ineens weg was. Ik kon er letterlijk niet van zingen!

Samen met mijn vriend en onze drie kinderen heb ik de tijd genomen om te wennen aan de nieuwe structuur en het ritme van met z’n allen thuis zijn en thuis werken. Ik heb mijn administratie aangepakt, er moest van alles geregeld worden in verband met alle gecancelde concerten en ik ben meteen begonnen met het online aanbieden van zanglessen aan mijn zangleerlingen.

Sinds een paar weken ben ik zelf weer begonnen met studeren voor een nieuw liedprogramma dat ik met mijn pianist Siebert Nix zal gaan uitvoeren. Ik heb er weer zin in! Ik voel mijn eigen verlangen opborrelen om mooie muziek te creëren, om met tekst en interpretatie te spelen

Wat is jouw favoriete werk om te zingen?

Ik ben opgegroeid met Bach. Bach zit in mijn genen, zeg maar. Dat voel ik tot in mijn tenen. (Mede om die reden kon ik geen Passie van Bach horen rond de paastijd, omdat ik het zelf nu niet kon uitvoeren.) Bach is er met de paplepel ingegoten.

Toch zing ik doorgaans met name lied en opera. Ik vind het heel boeiend om te ontdekken wat de strekking is van een liedtekst. Wat heeft de dichter bedoeld? Ik hou van de dynamiek, tekst en intervallen in liederen. Stukken die me echt kunnen raken zijn: Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler, Liederen van Fauré en Chausson. Opera voelt voor mij als een stijl waarin ik heel vrij kan zingen. Ik vind het acteren heerlijk. Ik hou van de soms ingewikkelde loopjes in aria’s van Rossini en Bellini. Maar ook van het drama in Saint-Saëns Mon coeur s’ouvre à ta voix van Dalila.

Welk werk zou je altijd nog eens uit willen voeren met Consensus Vocalis?

De opera Carmen van Bizet
De Hohe Messe van Bach
Magnificat van Bach

Heb je een bepaald album of muziekstuk waar je de laatste tijd zelf vaak naar luistert?

Gek genoeg luister ik nu met name veel populaire muziek. Ik vind het stuk Roller Coaster van Danny Vera erg mooi. Hij beschrijft zijn leven, dat met ups en downs gaat, waar hij leegte voelt die hij wil opvullen, hij wil soms weggaan ver weg van alles, hij kiest zijn weg maar wil zijn dierbaren dichtbij, zijn dierbaren die hem kennen en hem liefhebben, zoals hij hen.

Voor mij gaat dit over het leven met zijn ups en downs. Je kiest je pad met je geliefden aan je zij. Hoe mooi is dat! Dat maakt me even heel gelukkig. Dan voel ik me dankbaar voor mijn lieve vriend en kinderen waar ik deze coronatijd mee doorloop. Maar ook voor lieve vrienden, familie, en collega’s die ik nu mis.

Hoe zorg je voor een goede werk/privé balans op dit moment?

Die balans is er op dit moment eigenlijk niet echt. Ik heb drie kinderen en die zijn dus thuis i.v.m. corona. Hoewel ze nu een gedeelte van de tijd weer naar school mogen, hebben ze thuis veel schoolwerk te doen en daar hebben ze hulp bij nodig. Verder kunnen ze gelukkig buiten spelen. Maar net als voor ons, duurt deze periode voor hen ook lang. Dus dat vraagt soms om aandacht en afleiding en creatieve oplossingen… Mijn vriend is ook thuis aan het werk. We proberen de tijd te verdelen, zodat we beiden tijd hebben voor ons werk en ontspanning.

Wanneer wist je zeker dat je professioneel wilde gaan zingen?

Eigenlijk heb ik altijd al geweten dat ik zangeres wilde worden. Tijdens concerten die ik met mijn ouders bezocht als kind, fantaseerde ik dat ik later de soliste zou worden. Mijn moeder heeft me vaak gezegd dat ik eerder zong dan dat ik sprak. Toch heb ik eerst andere opleidingen gedaan (Sociaal Pedagogisch Werk en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening) en daarna een aantal jaren gewerkt als gezinsvoogd.

Pas in 2004 heb ik de switch gemaakt. Ik heb mijn baan opgezegd en ben naar het conservatorium gegaan. Ik wilde werk gaan doen waar ik energie van krijg en dat is gelukt!! Ik heb nog nooit spijt gehad van deze keuze. Het is fantastisch om van je passie je beroep te maken!!

Is het voor jou mogelijk om dit moment met iemand samen te zingen?

Ik heb een ukelele gekocht in de tweede week nadat al mijn concerten waren gecanceld door corona. Daar speel ik nu geregeld op. Ik speel en zing inmiddels liedjes van o.a. Carol King, the Beatles, Jeff Buckley. Mijn kinderen zingen soms heel hard de refreinen mee! 😊 Dat maakt me blij!

Wat is jouw leukste herinnering aan Consensus Vocalis?

Ik vind eigenlijk de meeste projecten die we doen met Consensus leuk. Consensus bestaat uit een ontzettend leuke en professionele groep zangers. Fijn om mee samen te werken.

Beethoven IX met het Nederlands Blazers Ensemble was erg leuk, juist omdat we zoveel tijd met elkaar door hebben gebracht met een kleine groep en dat verbindt. Operaproducties zijn eigenlijk altijd intensief en daardoor mooi om aan mee te werken. Der Fliegende Holländer was voor mij mijn eerste grote operaproductie. Dat was ontzettend leerzaam en indrukwekkend om aan mee te werken.

Maar toch is voor mij Bruid te Koop! de leukste herinnering. De tekst bracht de nodige roering onder het koor, waardoor we interessante repetities hebben gehad. De regie was zeer verassend. Zo ook de kostuums en het decor. Het dansen was heerlijk! Kortom een opera om blij van te worden, met zeer veel humor. Ik ben heel blij dat we deze opera waarschijnlijk alsnog mogen uitvoeren in het najaar!

Er worden veel video’s gedeeld op social media van diverse muzikanten en kunstenaars die iets speciaals doen tijdens deze corona crisis. Heb jij een favoriet en/of een leuke tip van een video die we zeker moeten bekijken en luisteren?

De enige klassieke muziek die ik op dit moment kan beluisteren zijn de zelf opgenomen fragmenten die collega’s op Facebook plaatsen van hun eigen zingen, omdat dat op dit moment alles is wat er nog over is van professionele klassieke livemuziek!

Ik word blij van Francis van Broekhuizen. Ik vind het bewonderenswaardig dat ze met weinig middelen zingt voor iedereen. Ze doet het voor de ander en is dus niet bezig met stijl of hoe ze wil overkomen. Dat maakt het heel puur. Dat vind ik bijzonder en het inspireert me.

Steun Consensus Vocalis, juist nu!

Vanuit een stevige basis in Oost-Nederland maakt CV artistiek hoogwaardige voorstellingen in het hele land. Maar helaas, ook wij worden onbedoeld hard getroffen door de maatregelen rondom het COVID-19 virus. Voorstellingen en concerten zijn geannuleerd en onze agenda is ineens schrikbarend leeg. Achter de schermen wordt desondanks keihard gewerkt aan het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe producties voor de toekomst.

Hoewel ook wij als organisatie volledig achter de COVID-19 maatregelen staan, kan Consensus Vocalis uw steun juist nu goed gebruiken. Met uw donatie kunnen wij kwalitatief hoogwaardige ensemble zang blijven(d) verbinden met de samenleving. Nu, en in de toekomst.

Wij danken u op voorhand heel hartelijk!