thuisbijcv

#ThuisbijCV bas-bariton Tom Jansen

By 23 mei 2020 No Comments
ThuisbijCV bas Tom Jansen
Fotografie: Eigen

Hoe gaat het nu met onze zangers? Hoe vermaken zij zich thuis? Hebben ze misschien leuke tips? Voor elkaar en voor u? En wat waren hun favoriete zangmomenten van de afgelopen jaren? Kom het te weten in de serie  #ThuisbijCV . Vandaag: bas-bariton Tom Jansen.

Helaas kunnen we onze zangers nog even geen fysiek podium bieden en zullen we ze nog een tijdje moeten missen. Daarom zetten we ze graag op een digitale manier in de spotlights. Volg de serie ook via onze Facebook pagina.

Als zanger moet je je stem onderhouden. Hoe ziet op dit moment jouw zangroutine er uit?

Ik heb het geluk dat ik anderhalf jaar geleden een geluiddempende box heb kunnen kopen, waardoor ik thuis kan zingen zonder dat de buren er last van hebben. Ik doe dan ook niet heel veel anders dan zingen deze dagen. Ik begin met een uitgebreide warming-up en verder houd ik me voornamelijk bezig met het studeren van Mozart-rollen, nieuw repertoire, zodat ik straks toch een stap vooruit heb gemaakt in deze periode.

Wat is jouw favoriete werk om te zingen?

Vorig jaar heb ik mijn eerste hoofdrol mogen zingen in een opera, dit was de titelrol in Mozart’s Le nozze di Figaro in Weimar, Duitsland. Ik heb Muziektheater gestudeerd en ben pas later meer gaan specialiseren richting klassiek. De theatrale werken blijven dan ook mijn voorkeur houden. De rol van Figaro was fantastisch om te doen: de combinatie van zingen, spelen, het echt vormgeven van een personage en zelfs een beetje dansen liggen helemaal in mijn straatje. Mozart weet op zo’n intelligente wijze een verhaal muzikaal te versterken.

Bij Consensus Vocalis was mijn favoriete werk om te zingen Der Fliegende Holländer. Het was mijn eerste grote zaalvoorstelling en ik ben vanaf het eerste moment gegrepen geweest door de grootsheid van de muziek van Wagner. Ik voelde me direct thuis tussen mijn collega’s en ook qua stem voelde het als thuis komen. Waar ik soms in het Muziektheater repertoire, wat ik voorheen voornamelijk heb gezongen, het gevoel had dat ik me vocaal moest inhouden, kon ik me in het repertoire van Wagner volledig laten gaan. Een hoogtepunt was voor mij om de eerste keer in Koninklijk Theater Carré te staan. Toen ik zestien jaar oud was, en het niet goed met me ging, werd me ooit gevraagd wat ik over tien jaar zou doen als álles mogelijk was. Lachend antwoordde ik toen: dan zou ik in Carré staan. Het leek toen totaal nog niet voor de hand liggend omdat ik eigenlijk tandheelkunde zou gaan studeren. Tien jaar later, op mijn zesentwintigste stond ik met Der Fliegende Holländer in Carré en moest ik sterk denken aan die vraag van tien jaar daar voor. Heel bijzonder.

Welk werk zou je altijd nog eens uit willen voeren met Consensus Vocalis?

Een eigen compositie! Tijdens mijn opleiding Muziektheater heb ik ook veel compositielessen gevolgd en ben ik opgeleid tot theatermaker. Mijn eindexamen was een volledig zelf gecomponeerde en geschreven mini-opera. Het lijkt me geweldig om ooit de mogelijkheid te hebben dit een keer echt groot aan te pakken en zo een nieuw werk te schrijven en componeren voor Consensus Vocalis. Het koor en de zangers hebben zo veel mogelijkheden, echt een cadeau en een bijna onuitputtelijke bron voor een maker/componist.

Heb je een bepaald album of muziekstuk waar je de laatste tijd zelf vaak naar luistert?

Ik luister heel graag naar de bariton Peter Mattei en dan voornamelijk zijn album met Great Baritone Arias, maar ook zijn recent uitgebrachte Winterreise. Hij heeft een natuurlijkheid in klank en muzikaliteit waar ik ontzettend van geniet. Het is altijd oprecht en er is geen sprake van ‘gedoe’. Veel zangers hoor je met techniek bezig zijn, dat heeft hij absoluut niet.

Dit is een fragment waarin Mattei de beroemde aria van Onegin zingt. Een rol die ik ooit ook hoop te mogen vertolken.

Hoe zorg je voor een goede werk/privé balans op dit moment?

Het slaat bij mij snel door naar werk omdat ik heel sterk het gevoel heb dat dit mijn kans is om echt veel te studeren en een stap vooruit te maken. Ik moet vooral opletten om niet te veel te doen en op tijd mijn rust te nemen.

Wanneer wist je zeker dat je professioneel wilde gaan zingen?

Dat kwam bij mij relatief laat, vlak voordat ik ging studeren. Ik zou eigenlijk Tandheelkunde gaan studeren, maar dankzij mijn beste vriendin kwam ik er per ongeluk achter dat ik kon zingen. Zij zong altijd al en ik begeleidde haar op piano. Toen ze mij vroeg een stukje tweede stem te zingen heeft ze mij als het ware ontdekt. In plaats van de tweede stem gingen we een duet zingen, ik kwam bij een amateur musicalvereniging terecht en genoot daar zó intens van. Alles viel voor mij ineens op z’n plek en ik voelde dat dit is waar ik voor wil leven.

Wat is jouw leukste herinnering aan Consensus Vocalis?

De leukste productie was voor mij absoluut de jeugdtheatervoorstelling LEV. Maar als ik denk aan mijn leukste herinnering dan was het voor mij toch Der Fliegende Holländer. Het was mijn eerste productie bij Consensus en de eerste keer dat ik zo’n grote voorstelling stond. Het was zo overweldigend. Daarnaast voelde ik me op mijn plek door de leuke collega’s die ik leerde kennen.

Er worden veel video’s gedeeld op social media van diverse muzikanten en kunstenaars die iets speciaals doen tijdens deze corona crisis. Heb jij een favoriet en/of een leuke tip van een video die we zeker moeten bekijken en luisteren?

Ik ben als zangdocent verbonden aan De Nederlandse Musical Academie. Het is sinds de lockdown voor ons als docenten erg zoeken geweest hoe we de studenten thuis productief kunnen houden. De individuele zanglessen geef ik nog via Skype, maar samen zingen online is eigenlijk onmogelijk. We hebben daarom als team een opdracht ontworpen die iedere groep studenten vanuit huis kan maken. Het is belangrijk dat de studenten met elkaar in contact blijven, daarom hebben we gekozen om studenten uit de eerste twee leerjaren samen te laten werken. De opdracht was om op creatieve wijze vanuit huis als groep een musical compilatie te maken. Ik ben trots op de resultaten die de studenten hebben geleverd en de creatieve oplossingen die ze hebben gevonden. Een leuk voorbeeld is de compilatie van de musical Hairspray, waarin deze groep studenten zelf bijvoorbeeld is gekomen met het idee om het thema “racisme” in de musical te vervangen door het thema “discriminatie”. In plaats van dat het hoofdpersonage geen relatie mag hebben met iemand met een andere huidkleur, mag ze in deze versie geen relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht.

Steun Consensus Vocalis, juist nu!

Vanuit een stevige basis in Oost-Nederland maakt CV artistiek hoogwaardige voorstellingen in het hele land. Maar helaas, ook wij worden onbedoeld hard getroffen door de maatregelen rondom het COVID-19 virus. Voorstellingen en concerten zijn geannuleerd en onze agenda is ineens schrikbarend leeg. Achter de schermen wordt desondanks keihard gewerkt aan het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe producties voor de toekomst.

Hoewel ook wij als organisatie volledig achter de COVID-19 maatregelen staan, kan Consensus Vocalis uw steun juist nu goed gebruiken. Met uw donatie kunnen wij kwalitatief hoogwaardige ensemble zang blijven(d) verbinden met de samenleving. Nu, en in de toekomst.

Wij danken u op voorhand heel hartelijk!