thuisbijcv

#ThuisbijCV alt Sarah Marieke van Lieshout

Alt Sarah Marieke van Lieshout zingt samen met haar zoon Samuel. Consensus Vocalis
Fotografie: Eigen

Hoe gaat het nu met onze zangers? Hoe vermaken zij zich thuis? Hebben ze misschien leuke tips? Voor elkaar en voor u? En wat waren hun favoriete zangmomenten van de afgelopen jaren? Kom het te weten in de serie  #ThuisbijCV . Vandaag: alt Sarah Marieke van Lieshout.

Helaas kunnen we onze zangers nog even geen fysiek podium bieden en zullen we ze nog een tijdje moeten missen. Daarom zetten we ze graag op een digitale manier in de spotlights. Volg de serie ook via onze Facebook pagina.

Als zanger moet je je stem onderhouden. Hoe ziet op dit moment jouw zangroutine er uit?

Dat varieert behoorlijk per dag, dus van een degelijke routine is er nu even geen sprake. Sinds de Corona-crisis ben ik ook bezig met thuisonderwijs voor mijn zoontje en dat vergt best wat tijd. Ik begrijp de stakingen in het onderwijs wel als je ziet wat er alleen al in groep 4 geleerd en gedaan moet worden in één lesdag…(en dan heb ik er maar eentje thuis!) Om tijdens de online klassikale uitleg van zijn meester mijn inzing-oefeningen, liederen en aria’s in dezelfde kamer te zingen, is ook weer zoiets…dus dat gebeurt op andere tijden.

Ik kom nu gelukkig wel meer toe aan een gedegen zangplanning en het uitzoeken, zingen en maken van muziekstukken voor een nieuw muziektheaterprogramma. Op kleine schaal, want voor grote zalen zingen zit er voorlopig niet in. Via het programma Garageband kan ik verschillende sporen opnemen met mijn eigen stem. Zo kan ik met mijzelf samen zingen, want dat samen zingen gaat helaas niet online.

Online tips heb ik nu even niet nodig. Ik heb me een behoorlijke digitale techneut gevoeld in de opstartperiode van het online-zangles-gebeuren. Ik schrijf en zing liever, dan dat ik kabeltjes inplug en met ‘settings’ bezig ben.

Dat samen zingen wordt zo enorm gemist! Mijn zangleerlingen, koorleden, zangcollega’s en ikzelf voelen dat allemaal flink. Bruid te Koop! was intussen klaar om op de planken te gaan en dan – BAM – keer maar om naar huis voor de komende twee maanden. Wat had ik zin in die productie en wat een fijne mensen om mij heen: zangers, dansers, orkestleden, regisseur, technici, mensen van de grime en kostuum. Nu zitten we thuis creatief te zijn met onze familie als publiek. We want more!

Wat is jouw favoriete werk om te zingen?

De Hohe Messe (of de mis in b klein BWV 232) van J.S. Bach was mijn allereerste koorwerk dat ik zong. Dat was in 2000, eerst met het Utrechts Studenten Koor en Orkest en later met Capella Occento o.l.v. Chris Pouw. Ik ben laat begonnen als koorzanger want in mijn puberteit en daarvoor kon ik zingen in een koor nog niet plaatsen bij het imago dat ik van mijzelf had of eigenlijk ‘wilde hebben’. (Beeld van voor 1998; kort haar, neuspiercing en recalcitrant.) Goddank ken ik mijzelf inmiddels een stuk beter, want wat was het een openbaring! Het Et incarnatus est en het Crucifixus – geen woorden voor, dat kwam binnen! Terwijl wij met een stel jonge studenten aan het repeteren waren in een sobere jeugdherberg klonken er waanzinnig mooie samenklanken en ik was vereerd om daaraan bij te mogen dragen.

Welk werk zou je altijd nog eens uit willen voeren met Consensus Vocalis?

Wat zou het geweldig zijn om werken van vrouwelijke componisten in de spotlights te zetten, bijvoorbeeld Evelin Seppar met de opera Icarus!

Wanneer wist je zeker dat je professioneel wilde gaan zingen?

Op mijn dertiende werd ik door mijn muziekleraar uitgenodigd om auditie te doen voor de productie West Side Story van Stadsschouwburg Eindhoven i.s.m. Theaterplan Eindhoven. Als één van de backing vocals in de orkestbak mocht ik alle muziek – van strijkers, blazers tot conga – live meebeleven en werd mijn droom aangewakkerd. Vanaf toen volgden er meer mooie muziek(theater)producties die mijn wens om een zangstudie te volgen meer en meer versterkten. Het samengaan van verschillende kunstdisciplines waardeer ik heel erg: zang met live musici of met een geheel orkest, dans, theater, beeld- en videoprojectie. Toch ben ik in 1997 begonnen met een studie Franse Letteren uit angst om onvoldoende te kunnen verdienen met alleen een conservatoriumdiploma. Pas toen ik in 2000 aangenomen werd voor de vakopleiding aan het Conservatorium wist ik pas echt heel zeker dat ik professioneel wilde zingen.

Is het voor jou mogelijk om dit moment met iemand samen te zingen?

Het is mogelijk om samen met mijn zoon (bijna 8) te zingen, alleen de repertoirekeuze van mij en hem verschilt behoorlijk. Hij komt aan met It’s raining taco’s of met het thema van Super Mario bijvoorbeeld. Ik zing graag liedjes van Jeroen Schipper met hem. Het album Daar komt de boegieman! is een aanrader voor kinderen van 6 t/m 9! Individueel ben ik bezig met diverse aria’s (waaronder Sposa son disprezzata – Vivaldi) en liederen van Edward Elgar (Sea Pictures).

Wat is jouw leukste herinnering aan Consensus Vocalis?

Het project met Laura Mvula en het Metropole Orkest in 2014/2015 was grandioos! Het moment dat we daar in vol ornaat in Paradiso stonden, maar ook op het North Sea Festival 2015 met zo’n armbandje ‘North Sea Jazz Festival – artist’, met het voltallige Metropole Orkest en zo’n eigenzinnige en mooie zangeres als Laura Mvula: goud waard!
Hopelijk kunnen de mooie producties weer vanaf het najaar doorgang vinden! Alle goeds en gezondheid aan iedereen en natuurlijk veel muziek blijven maken met z’n allen in de tussentijd!
North Sea Jazz 2015 - 12 juli

Steun Consensus Vocalis, juist nu!

Vanuit een stevige basis in Oost-Nederland maakt CV artistiek hoogwaardige voorstellingen in het hele land. Maar helaas, ook wij worden onbedoeld hard getroffen door de maatregelen rondom het COVID-19 virus. Voorstellingen en concerten zijn geannuleerd en onze agenda is ineens schrikbarend leeg. Achter de schermen wordt desondanks keihard gewerkt aan het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe producties voor de toekomst.

Hoewel ook wij als organisatie volledig achter de COVID-19 maatregelen staan, kan Consensus Vocalis uw steun juist nu goed gebruiken. Met uw donatie kunnen wij kwalitatief hoogwaardige ensemble zang blijven(d) verbinden met de samenleving. Nu, en in de toekomst.

Wij danken u op voorhand heel hartelijk!