Kaapdiegoeiekoop (try out)

Adembenemende strandopera over gewin boven moraal

Een reusachtige olietanker op volle zee. Aan boord een lucratieve lading: vervuilde olie, bestemd voor de Afrikaanse markt en een kapitein met een schoon geweten. Want geld is tenslotte geld. Wanneer de kapitein het voor hem onthutsende bericht bereikt dat zijn vrouw hun kindje verwacht, krijgen de toekomst en het welzijn van de aarde opeens een heel ander belang.

In conflict met zijn gemoed stuurt hij aan op een onbewoond eiland om tot bezinning te komen, maar zijn schip loopt op de klippen en breekt doormidden. De kapitein spoelt aan, alleen en aan zijn lot overgelaten door zijn opdrachtgevers die hun handen toch al van hem aftrokken.

Op het eiland wordt hij in tergende hallucinaties bezocht door zijn demonen, zijn geliefden, de CEO’s en activisten, de olietankers en de filerijders. In een hallucinerende trip wordt hij overspoeld door het besef dat je verantwoordelijkheid eindeloos door kan schuiven naar een ander, zolang geld en gemak het winnen van moraal.
Tussen de brokstukken staat de kapitein uiteindelijk voor de onmogelijke vraag: trotseert hij de zee om zijn weg naar huis te vinden? Of kan hij beter met de weglekkende, stinkende olie in de golven verdwijnen?

Kaapdiegoeiekoop bezingt wervelend en woest het einde van een tijdperk waarin we zonder schaamte eindeloos tevreden konden zijn en toont de geboorte van een nieuwe tijd, waarin het loont om hoop te houden.

Kaapdiegoeiekoop is na Dijkdrift en Aardappelvreters het derde en laatste deel van de oeropera-trilogie ‘Eilanden’, allen geschreven door Jibbe Willems.

‘Je kan je niet meer verstoppen door je ogen dicht te doen’

Kaapdiegoeiekoop is een bombastische uitvergroting van de werkelijkheid. Toch is wat zij bezingt in klare taal: wordt het geen tijd om het kapitalistische monster dat onze planeet heeft uitgeput in de ogen te kijken en te erkennen dat we het zelf creëerden?

Het liefst schuift iedereen de verantwoordelijkheid door naar ‘de ander’. Maar in een systeem van vraag en aanbod is er alle ruimte voor het terugkaatsen van de bal: zolang ‘wij’ kiezen voor snel consumeren, blijven ‘zij’ in massa produceren.

Generatieslang hebben wij geprofiteerd en de consequenties doorgeschoven naar onze kinderen en kindskinderen. De mondige jonge mens schuwt het niet ons een spiegel voor te houden: “Je kan je niet meer verstoppen door je ogen dicht te doen.” Het is voor iedereen tijd om aan de bak te gaan.

Libretto en muziek
Het libretto van Kaapdiegoeiekoop is geschreven door Jibbe Willems in een Neder-Koloniale mengvorm van talen die gesproken worden in voormalige Nederlandse kolonies. Papiaments, Sranantongo en Zuid-Afrikaans en hier en daar wat Indonesisch. Vertolkt door een cast van multiperformers die met zang, muziek, percussie, dans en spoken word deze strandopera tot leven brengen. Frank Wienk (Binkbeats) componeerde de intrigerende muziek, waarin hij de natuurelementen van het strand – de geluiden van wind, water en vogels – en het staal van het schip onherroepelijk laat spreken.

De makers

Silbersee is een caleidoscopisch gezelschap rondom zanger en boerenzoon Romain Bischoff. Geworteld in opera, maar met de ramen en deuren wijd open voor eigenzinnige talenten uit de meest uiteenlopende genres en disciplines. Met de stem als oer-instrument geeft Silbersee klank aan dat wat gehoord moet worden.

Met grote ecologische thema’s als basis en met magisch realistische beelden die op het netvlies blijven branden, ontwikkelde Gouden Haas een nieuw genre locatietheater: eco-poëzie. Door de natuur een stem te geven, prikkelt zij de verbeelding en daagt je uit je perspectief te kantelen van ego-centrisch, naar eco-centrisch.

Slagwerk Den Haag is gefascineerd door alles wat te maken heeft met geluid, puls en materialen als klankbron. Ze spelen op een traditioneel instrumentenarsenaal, maar ook op porselein, paardenkaken, glas of 3D-geprinte instrumenten. In hun projecten reflecteren ze op de nieuwste ontwikkelingen en willen ze een bijdrage leveren aan de speurtocht naar het onontdekte.

Consensus Vocalis kenmerkt zich door haar veelzijdigheid en is zowel thuis in a capella, opera en kamermuziek als in barok, nieuwe composities en de grote symfonische werken. Dankzij een zorgvuldige selectie van zangers heeft Consensus Vocalis een geheel eigen klank die in alles te herkennen is: helder, expressief, intens en vol overgave.

Tournee

25 mei t/m 5 juni: Karavaan Festival – Bergen aan Zee
10 t/m 19 juni: Oerol – Noordsvaarder

Uitvoerenden

Artistieke Leiding: Romain Bischoff & Gienke Deuten
Regie: Gienke Deuten
Muzikale Leiding: Romain Bischoff
Libretto: Jibbe Willems
Compositie: Frank Wienk
Muziek, zang, dans en spel: Björk Níelsdóttir, Brechtje Kat, Guus van der Steen, Yung-Tuan Ku, Florian Slangen, Fanny Alofs, Carl Refos
Met Slagwerk Den Haag: Pepe Garcia, Vitaly Medvedev, Baue Kunstman
Met Consensis Vocalis: Lette Vos, Jennifer van der Hart, Machteld van de Putte, Arjan Lienaerts, Ferando Linares Correa, Berber Vis, Tom Jansen
Decorontwerp en uitvoering: Douwe Hibma
Lichtontwerp: Desirée van Gelderen
Geluidsontwerp en -techniek: Maurits Thiel
Kostuumontwerp: Arjen de Leeuw
Bewegingscoach: Juliette van Ingen
Regieassistentie: Esmee de Boer
Met dank aan: Carry Hendriks


Bestel nu tickets

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin