Festival Muze van Zuid – SOUNDS OF FREEDOM

Choir in residence Consensus Vocalis treedt aan op het zand van de schitterend gerestaureerde Historische Rijzaal van De Hollandsche Manege Amsterdam met 24 professionele koorzangers en 3 topmusici.

Programma

Peter Vigh – És keressük az igazságot (2016; bew. 2021)
‘And we look for the truth’ in memory of the Hungarian revolution of 1956
vrouwenkoor, sopraansaxofoon, cello & cimbalom

György Ligeti – Lux aeterna (1966)

György Ligeti Éjszaka – Reggel (1955)

Géza Frid – Spreuken en citaten (1951)
‘The best of’–selectie uit zijn opus 36a/b:
Glücklich wem die Tage fliessen & Menschlich ist es (op. 36a)
Tranquillis in rebus, Dilettant heisst der kuriose Mann,
Ach waren alle menschen wijs & Leert verdragen zonder klagen
(op.36b)

Zoltán Kodály – Akik mindig elkésnek (1934) &
Esti dal (magyar népdal) (1938)

Uitvoerenden

Consensus Vocalis – Choir in Residence Muze van Zuid 2021
Peter Vigh – sopraansaxofoon
David Faber – cello
András Szalai – cimbalom
Béni Csillag – muzikale leiding

Meerstemmige Hongaarse koorzang in De Hollandsche Manege

De akoestiek van de Hollandsche Manege leent zich uitstekend voor koorzang. Architect van De Hollandsche Manege was in 1882 A.L. van Gendt. Hij voltooide een aantal jaren later ook het Concertgebouw.

Consensus Vocalis viert de nieuwe vrijheid van de koorzang met schitterend werk van Hongaarse migranten die in het westen en in Amsterdam Zuid hun vrijheid vonden. Befaamd is Lux Aeterna van György Ligeti , waarmee cineast Stanley Kubrick in 1968 een scifi-sfeer wist op te roepen in zijn film 2001: A Space Odyssey.

Speciale aandacht is er in deze vierde editie van Muze van Zuid voor Géza Frid, een legendarisch componist en pianist uit ons naoorlogse muziekleven. In zijn geboorteland Hongarije manifesteerde Frid zich al vroeg als wonderkind aan de concertvleugel. Hij werd pianostudent van Bartók en studeerde compositie bij Kodály.

Hongaars talent, onderdrukt in eigen land toen en nu

Zoals nu Hongaars talent het eigen land verlaat om beknotting van academische vrijheid en onderdrukking van gendervrijheid te ontvluchten, zo verlieten Géza Frid en vele anderen rond 1920 hun geboorteland. Al ruim vóór de Tweede Wereldoorlog maakte een antisemitisch regime het leven in Hongarije voor menigeen zeer onveilig. In Amsterdam vond Frid voor even rust, tot hij moest onderduiken om aan de Jodenvervolging door de nazi’s en Nederlandse verraders te ontkomen. De oorlogsjaren bracht Frid door in onderduik en hij was actief in het verzet. Na de bevrijding vond hij met zijn vrouw, de zangeres Ella van Hall, zijn thuis in Amsterdam-Zuid in een prachtig huurhuis aan het Vondelpark. Ditta, geboren Pásztory, de weduwe van Bartók, en het echtpaar Kodály kwamen er graag over de vloer.

Opstand en migratie

Onder leiding van de dirigent Béni Csillag ontvouwt zich een breed palet koorklanken. Hongaarse roots, opstand en migratie vormen in dit concert de rode draad. Peter Vigh is saxofonist van het Berlage Saxofoonkwartet én componist. Van hem hoor je muziek over de Hongaarse opstand van 1956 in zijn nieuwe bewerking voor vrouwenkoor met saxofoon, cello en cimbalom. De cimbalist András Szalai komt er speciaal uit Boedapest voor over.

Hongaarse ooms en tantes van Peter Vigh kwamen in 1957 naar Nederland. Vigh’s vader bleef in Hongarije. Hij wilde als priester zijn mensen niet in de steek laten, raakte onvermijdelijk steeds meer in conflict met het repressieve Sovjet-regime en kwam uiteindelijk alsnog naar Nederland in 1976. Het Hongaars van ooms en tantes? Al verstond Peter Vigh er in zijn jeugdjaren bar weinig van, de stembuigingen van hun gepassioneerde Hongaarse conversaties klonken hem als muziek in de oren.

Kortom: een bijzonder concert in een bijzondere omgeving. Mis het niet!

Bestel nu tickets

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin