Festival Muze van Zuid – FEESTELIJKE OPENING

Het openingsfeest van de vierde editie van festival Muze van Zuid krijgt glans en schittering met professionele blazers, slagwerkers én de koorzangers van Consensus Vocalis, dat Choir in Residence is tijdens dit festival.

Programma

Alphons Diepenbrock – Chanson d’automne (Verlaine) (1897)

Alphons Diepenbrock – Caelestis urbs Jerusalem (1897)

Jan Pieterszoon Sweelinck – Uit zijn psalmzettingen (1613): Psaume 90 SwWV.90: Tu as esté, Seigneur, nostre retraicte

Frieda Gustavs – We’ve got a Body (2018)* voor koor & orgel

Uitvoerenden

Consensus Vocalis – Choir in Residence Muze van Zuid 2021
Annie Spink – Orgel
Béni Csillag – Muzikale leiding

Tijdens dit openingsconcert dagen alle musici ons uit even gas terug te nemen, drie dagen te onthaasten en al het moois van Amsterdam Zuid in volle glorie tot ons te nemen. De Obrechtkerk (Onze Lieve Vrouw van de Allerheiligste Rozenkrans) is nog steeds een rustpunt in Zuid. Na het buitenoptreden van NeoFanfare 9×13 schrijden wij er naar binnen voor het genot van koorzang, gecomponeerd door de belangrijkste katholieke componist die de buurt ooit heeft bewoond: Alphons Diepenbrock.

Koorzang tussen de Kunstschatten

Binnen in de Obrechtkerk zal Consensus Vocalis schitteren tussen de kunstschatten van de Obrechtkerk in Chanson d’automne en Caelestis urbs Jerusalem van Alphons Diepenbrock. De befaamde componist, ooit bewoner van de Johannes Verhulststraat, blies een eeuw geleden zijn laatste adem uit. In zijn Caelestis urbs Jerusalem brengt hij een godvruchtige ode aan de architect Pierre Cuypers, wiens architectenbureau in 1900 de opdracht ontving voor de bouw van de Obrechtkerk, al is die voornamelijk de schepping van Joseph Cuypers (roepnaam ‘Jos’) en bovenal van diens associé Jan Stuyt (1868-1934).

Katholiek reveil

Het talent van componist en classicus Diepenbrock bloeide op in een periode van katholiek reveil waar de Obrechtkerk zelf ook uit is verrezen. Met dichters en tijdgenoten als Van Eeden, Kloos en Verwey bewonderde hij de Franse ‘Prins der dichters’ Paul Verlaine. Allen zochten zij naar mystiek, verbazing, verwondering, het hogere en immateriële achter de façade van de tastbare werkelijkheid. De geestelijke muziek van Sweelinck staat begin 17e eeuw voor een periode waarin de katholieke vieringen met Gregoriaans en meerstemmigheid in de Amsterdamse grachtengordel naar de schuilkerken werden verwezen en het polyfone psalmzingen naar de huiskamers. Sweelinck’s vader was echter nog volop in touw als organist van de katholieke Sint Nicolaaskerk (later Oude Kerk). Zijn geniale zoon Jan, die vier eeuwen geleden het aardse voor het eeuwige verruilde, heeft daar ongetwijfeld veel van opgestoken. Annie Spink, organiste van de Obrechtkerk, neemt deel aan een uitvoering van recent werk van de Amsterdams-Baltische componiste Frieda Gustavs.


Bestel nu tickets

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin